Co świadczeniodawca wiedzieć powinien? – Rejestracja

W punkcie rejestracji, poza możliwością zapisania się do lekarza, pacjent powinien uzyskać kompletną informację dotyczącą:

  • świadczeń dostępnych w placówce,
  • czasu oczekiwania,
  • form i terminów zapisu do lekarza,
  • wymaganych dokumentów i skierowań potrzebnych do przyjęcia,
  • wyników badań niezbędnych podczas wizyty,
  • miejsca wykonania zleconych przez lekarza badań diagnostycznych (USG, RTG, badań laboratoryjnych lub innych),
  • zasad udostępniania dokumentacji medycznej,
  • organizacji pracy przychodni.

Aby zarejestrować się u świadczeniodawcy pacjent może zgłosić się do rejestracji:

  • osobiście,
  • telefonicznie,
  • za pośrednictwem osoby trzeciej,
  • jeżeli placówka dysponuje odpowiednim oprogramowaniem, również drogą elektroniczną.

Przy udzielaniu świadczeń nie obowiązuje rejonizacja. Podczas rejestracji pacjent powinien otrzymać informację o dacie i godzinie wizyty. Na wizytę u lekarza pacjent ma prawo zapisać się w godzinach pracy punktu rejestracji. Ustalanie przez świadczeniodawcę dni do zapisywania się jest niezgodne z prawem.

Przy zapisywaniu zgłaszających się pacjentów należy pamiętać, że:

  • świadczenia powinny być udzielane w możliwie najkrótszym terminie;
  • świadczeniodawca jest zobowiązany do przyjęcia pacjenta w ustalonym terminie.

Jeżeli wskazany termin wizyty w poradni specjalistycznej jest odległy, pacjent powinien uzyskać informację o możliwości skorzystania z porady specjalisty w innych placówkach mających umowę z NFZ.

Gdy pacjent jest objęty stałym leczeniem specjalistycznym, termin wizyty kontrolnej powinien zostać ustalony podczas bieżącej wizyty u lekarza. Pozwoli to na zachowanie ciągłości opieki medycznej. W przypadku nieobecności lekarza pacjenta powinien zostać poinformowany o sposobie zorganizowania opieki w tym okresie. Informacja taka powinna zostać udostępniona w miejscu udzielania świadczeń oraz w siedzibie świadczeniodawcy.

W razie wystąpienia okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili ustalania terminu udzielenia świadczenia, a które uniemożliwiają jego dotrzymanie, należy poinformować Pacjenta w każdy dostępny sposób (np. telefonicznie lub sms-em) o zmianie tego terminu.

Wykaz poradni przyjmujących chorych w ramach ubezpieczenia wraz z czasem oczekiwania dostępny jest na stronach internetowych oraz pod numerami informacyjnymi oddziałów wojewódzkich NFZ.

Komentowanie zablokowane.

Komentowanie zablokowane.