Vademecum 2009 – Świadczenia opieki zdrowotnej finansowane ze środków publicznych

Vademecum to najnowszy poradnik dla pacjentów przygotowany przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Zawiera praktyczne i najważniejsze informacje o tym jak korzystać ze świadczeń zdrowotnych finansowanych przez Fundusz. Vademecum dostępne jest tutaj oraz na stronie www.nfz.gov.pl

– Żaden system ubezpieczeniowy na świecie nie zapewnia wszystkich dostępnych technologii medycznych – tłumaczy Edyta Grabowska-Woźniak, rzecznik prasowy Narodowego Funduszu Zdrowia – dlatego pacjenci powinni wiedzieć, jak efektywnie korzystać z dostępnych świadczeń zdrowotnych, finansowanych ze środków publicznych.

Aby pomóc pacjentom odnaleźć się w zawiłościach funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej specjaliści z NFZ opracowali poradnik dla pacjentów. Można w nim znaleźć elementarne wiadomości, takie jak: przynależność do oddziału NFZ, rejestracja w przychodni, skierowanie do lekarza specjalisty. Czytelnik dowie się również o zasadach udostępniania i wglądu do dokumentacji medycznej, możliwości korzystania z programów profilaktycznych, czy leczeniu uzdrowiskowym. W telegraficznym skrócie przedstawione zostały informacje o świadczeniach: podstawowej opieki zdrowotnej, ambulatoryjnej opiece specjalistycznej, leczeniu szpitalnym, rehabilitacji czy opiece długoterminowej. Zamieszczono tu także adresy i telefony informacyjne oddziałów NFZ. Vademecum dostępne jest w wersji elektronicznej na stronie internetowej Funduszu. W zależności od zmiany przepisów prawnych informator będzie na bieżąco aktualizowany.

Polski pacjent zbyt często gubi się w zawiłościach naszej służby zdrowia, czego konsekwencją jest nie tylko ograniczony dostęp do lekarza, ale również frustracja i niezadowolenie pacjentów. – Do NFZ wpływa rocznie ponad 100 tys. spraw od pacjentów, z czego większość to prośba o informację – podkreśla rzecznik praw pacjenta z Centrali NFZ, Aleksandra Piątek. Jej zdaniem pacjent, który będzie miał podstawową wiedzę, będzie wiedział co mu się należy za pieniądze NFZ, jak to wyegzekwować i jak uniknąć sytuacji, w których dostęp do leczenia jest ograniczony. – Dobrze poinformowany pacjent to pomoc nie tylko dla niego samego, ale również pomoc dla lepszego funkcjonowania całego systemu – przekonuje Piątek.

źródło – Biuro Komunikacji Społecznej

Komentowanie zablokowane.

Komentowanie zablokowane.