Zaparcia

 

Większość zdrowych ludzi wydala 100-200 g kału dziennie. O zaparciach mówimy wtedy, gdy pacjent nie oddaje kału przez kilka dni a stolec ma mniejszą masę i jest twardy. Powodem tej dolegliwości może być zahamowanie pasażu treści przez jelito grube lub – częściej – upośledzenie aktu defekacji. Występuje ono przede wszystkim u ludzi, którzy często świadomie powstrzymują się od wypróżnień ( pacjenci z lękiem, z depresją, udział ciała w reakcjach protestu lub obrony ) albo przeszkody zewnętrzne (pozycja leżąca, wysoki sedes, długotrwała praca siedząca). Zaparcia występują także u chorych, u których często są stosowane lewatywy lub nadużywających środków przeczyszczających. Usposabia do zaparć dieta ubogo resztkowa, skąpo tłuszczowa, alkohol, czarna kawa, tytoń, nadużywanie środków kojących, wiek starczy i brak ruchu. Znacznie rzadziej przyczyną dolegliwości są zaburzenia organiczne – guzy jelit, zwężenie, niedrożność, uszkodzenie rdzenia kręgowego.

Z powyższych informacji należy wyciągnąć wniosek, że w ogromnej większości przypadków zaparć można uniknąć zmieniając swój styl życia i dietę. Błędem jest natomiast sięganie od razu po drażniące herbatki ziołowe lub farmaceutyki.

Oto kilka zaleceń profilaktycznych by zapobiec zaparciom

  1. Unikaj siedzącego trybu życia.

  2. Wykonuj regularnie ćwiczenia gimnastyczne, chodź na spacery, pływaj.

  3. Korzystaj z toalety w określonym czasie. Fizjologiczny odruch defekacji występuje zwykle rano, po zjedzeniu śniadania lub wypiciu szklanki wody. Musisz tak zorganizować sobie poranek by uniknąć pośpiechu i by wypróżnienie właśnie wtedy miało miejsce.

  4. Naucz się odreagowywać stres (spacer, aromatyczna kąpiel a nie środki uspokajające).

  5. Unikaj potraw, które mogą wywołać podrażnienie i nadkwasotę – pikantnych , alkoholu, kawy, mocnej herbaty.

  6. Stosuj urozmaiconą dietę, potrawy bogate w błonnik , dużo wyrobów zbożowych, chleb razowy, owoce i warzywa.

Przykład diety:

ŚNIADANIE

  • Płatki kukurydziane
  • Mleko 1,5 %
  • Sok warzywny – pół szklanki
  • Herbata bez cukru

ŚNIADANIE II

  • Chleb ze słonecznikiem
  • Twarożek biały ziarnisty
  • Szczypiorek, rzodkiewka
  • Sok owocowy, 3/4 szklanki
  • Woda mineralna

OBIAD

  • Zupa fasolowa (fasola, włoszczyzna bez kapusty, ziemniaki, bulion drobiowy 1/4 szklanki )
  • Dorsz pieczony w folii, ryż na sypko
  • Surówka (kapusta kiszona, jabłko, marchew, cebula, pół łyżeczki oliwy)
  • Kompot z owoców sezonowych- 1 szklanka

PODWIECZOREK

  • Bułka drożdżowa z jabłkiem
  • Kawa lub herbata bez cukru

KOLACJA

  • Bułka grahamka
  • Sałatka z tuńczyka (tuńczyk, pomidor, kukurydza konserwowa 1 łyżka, ogórek kiszony, pół łyżeczki oliwy)
  • Woda mineralna

Lek. Ewa Węgier-Szewczyk

Internista, Psychiatra, Spec. Med. Rodz.

NZOZ PIOMED Kalisz

http://www.piomed.pl

Komentowanie zablokowane.

Komentowanie zablokowane.